torsdag 27 mars 2008

Puffklänning!

Fick en beställning på en tunika med byxor till i storlek 98. Jag fick fria händer angående färg och form.

Det blev randig trikå ifrån e-slöjd, och modellen är ett hopkok av tre olika klänningsmönster. Rynk i både fram och bakstycke, samt i ärmarna.

Jag sydde först ovansidan av fram och bakstycken för sig med rynktråd, och nålade sedan ihop tätt och sydde ihop delarna. Först med raksöm, sedan med overlocken och stickade till sist ned sömnsmånerna.
Sedan gjordes samma sak med ärmarna, rynktråd tills de passade i ärmhålen och sedan nåla och sy ihop. Sedan var det bara att sy ihop sidorna, sy dit muddväv i hals och ärmslut, samt fålla nederkanten (jag använde hushållsoverlock till att fålla).

Det var klurigt att få ihop det pga att jag beställt något för lite tyg, så lite pillande och trixande blev det när jag skulle få ut mönsterdelarna på tygstycket, men det gick till slut och jag blev nöjd med resultatet!


1 kommentar:

Y sa...

min jåsa dotter hävdade att den här klänningen var hennes. :-) Den är verkligen fin!