fredag 14 mars 2008

Nu har jag också hakat på trenden....

Alla sybloggare verkar sy näsduksfodral och jag har aldrig riktigt känt för att testa....förrän idag, då jag hade massa småbitar av fyndtygerna kvar, samt lite, lite tid när lillkillen sov. Jag hade alltså inte tid för att sätta igång med nåt större syprojekt eller att sätta mig med c-uppsatsen (även om jag borde)! Började med ett fodral, insåg sen hur urbota enkelt det var och hur snabbt det gick, och vips hade jag gjort 5 till....Nu är bara frågan vem/vilka som ska ha alla dessa, för 6 näsduksfodral att använda själv är nog lite att ta i.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du nåt mönster på dem? har också sett att många gör sådana, och det borde vara ett bra projekt som inte är för svårt för mig. Och tyg blir det ju alltid kvar nån liten bit här och var.

Sofie sa...

Det är jätteenkelt, ta en bit tyg och mät upp 15x17 cm, sen en bit fodertyg (gammalt lakan eller vadsomhelst) och sy ihop kortändarna räta mot räta. Vräng ut rätsidan och pressa sömmarna med strykjärn. Vik sen de sydda sömmarna in mot mitten från varsitt håll så att de går längsmed varandra, fodertyget ska nu vara utåt. Nåla och sy ihop de nya kortsidorna, och vräng ut fodralet med rätan utåt igen. Kolla in Gekkos blogg, hon har nog en bättre förklaring där.

Anonym sa...

Det gick jättebra, trodde verkligen inte att de var så lätta. Är chockad över att man kan göra nåt så fort. Tack för hjälpen!