söndag 9 mars 2008

Första väskan sydd!

Nu har även jag gett mig in på att sy väskor! Jag hade perfekt tyg hemma (fyndtygerna som jag hittade hos föräldrarna) så jag började helt enkelt måtta och prova mig fram med hjälp av att kika på en annan väska i samma modell. Jag valde dock att göra denna lite större, både högre och bredare.

Jag overlockade ihop alla delar och förstärkte sedan alla sömmar med förstärkt raksöm på vanliga maskinen. Sedan sydde jag fodertyget på samma sätt. Sydde på fickor med tryckknapp på både foder och utanpå väskan. Sedan sydde jag ihop foder och väska, vände in fodret och fållade med förstärkt raksöm. Sydde handtagen och sist namnlappen på fickan!



I väskan ryms 2 pärmar, 2 kollegieblock samt pennor, sudd m.m smått och gott i innerfickan.

Fodertyg

En innerficka med tryckknapp

4 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Skulle inte du jobba på ditt skolarbete? :) Men visst är det svårt att låta bli att hantverka?

Vad fin din kasse blev! Perfekt att göra av gamla tyger ju. Ska sy klart en i Cars-tyg till A ikväll, sen blir det nog en av den gamla gardinen jag köpte sist.

Sofie sa...

Hahaha...Jo, jag skulle ju göra det, men idag jobbade D och jag hade inte lugn och ro att sitta och skriva med Alfred här hemma, så jag pysslade lite då och då när han lekte själv eller sov...Imorgon ska jag dock sitta hela dagen är det tänkt ;-)

Jes sa...

superfin väska!!! Älskar detta tyg, har köpt samma tyg påå tradera men jag misstänker att jag fick punga ut med bra mycket mer än dig. Snygg modell på väskan.

Sofie sa...

Åh, nyfiken på vad du fick betala för ditt tyg. Jag hittade nämligen mitt i mammas och pappas källare....värsta fyndet, men tyvärr inte så stor bit.