tisdag 19 februari 2008

Förklädesklänning, strl 98

Nu har jag äntligen gjort något av detta fantastiska tyg som jag hittade hemma hos mamma och pappa. Det blev en beställning på en förklädesklänning i storlek 98. Det var första gången jag sydde en klänning eftersom jag mestadels syr till Alfred, men resultatet blev bättre än jag trodde, det var ju ganska enkelt att sy en sån här modell. Jag overlockade ihop alla delar, kantbandade med raksöm på vanliga maskinen, och slog sen i tre tryckknappar mitt bak!

Mönstret är ifrån Hanne Meedoms nya bok, men jag lade till en ficka mitt fram, för jag tyckte att det såg lite tomt ut...


Framsida


Baksida





Närbild, namnband






Närbild, axelparti






4 kommentarer:

tankar sa...

Herregud vad duktig du är! Jag har alltid velat kunna sy, men hittills har mina kunskaper bara räckt till några helt raka gardiner med öljetter - för med öljetter behöver jag inte sy...

Ceci sa...

Vilket snyggt tyg!! Har sett det i både brunt och gult nu och jag bara vill ha... Tror dock inte att det görs längre... Gulligt med den lilla fickan i fram!

Sofie sa...

Tack för komplimangerna "Tankar" och "ceci" :-)

finns den i brunt också? Åh, det vill jag med ha...detta tyget har legat i en skrubb hos mina föräldrar sen slutet av 70-talet kan jag tänka mig, så det är nog kört att försöka hitta det någonstans att köpa...

Jes sa...

Vilken jättefin klänning, snygg modell med ficka på magen. Tyget är kanon fint. Har detta tyg i brunt, det dyker upp i bland på tradera.