fredag 26 juni 2009

från gardin till klänning!

Vi fick överta ett gammalt skåp ifrån 60-talet av vår granne som rensade huset, och vi tänkte att det kunde passa att förvara tyger i. Sagt och gjort, i förrgår kväll bar vi skåpet uppför trappan till övervåningen, och det var TUNGT!!!! Jag svor och vrålade ett antal gånger att jag skiter i det och sågar sönder det istället, men efter mycket om och men kom det upp till syrummet. Jag började sortera ur mina tyger, slängde en hel del stuvbitar och la in velour, bomullsväv trikå och muddväv på olika hyllor och i olika skåp. Det fanns även 4 lådar som passade perfekt att förvara småprylar i såsom sprättare, resår, knappar, snedslå osv....

Tygerna som legat nedknölade i påsar i en stor hög i syrummet fick nytt liv, och jag hittade tyger jag inte kom ihåg att jag hade. Bland annat detta nedan. Jag tror att det är en gammal gardin ifrån mamma och pappa, och det såg ut som om det skrek till mig att det ville bli en sommarklänning med matchande hätta. det fick det också bli!

Mönstret är eget, i storlek 74 så lillan har lite att växa i under sommaren! Jag såg att gekko gjort sprund på framsidans ena sida på en av sina klänningar, och jag gillade det massor så jag testade att göra sprundet på sidan snett fram.

Jag blev nöjd med allt förutom halsringningen som blev lite för stor, men det är bara skönt om det är lite luftigt nu i sommar.




7 kommentarer:

VirkStina sa...

Åh,så sött!

GlamiNa sa...

Åh herrejösses så gullig hon blev!
Jättefint! =)

Gekko sa...

Så mysig klänning och söt tjej! Och vad kul att jag inspirerat dig! :-)

od Andulky sa...

Så sött!!

Lallis/Helene sa...

Va fint! Vilken liten sötnos!

Helena sa...

Jättefint!

Anonym sa...

Det ser verkligen svalt och skönt ut. Men skåpet då? En bild på det vill jag också se med alla fina tyger och tillbehör :)