tisdag 22 januari 2008

Första overlockprojektet!

Nu har jag gjort mitt första projekt med overlocken. Det fick bli en omlotthoodie med fodrad fleece. En liten varm tröja att ha under overallen i vinter, eller som jacka i vår/sommar.

Jag hade dock ett litet bråk med overlocken när jag skulle sy på ärmen. Eftersom jag aldrig sytt med overlock förut så tog det ju ett tag att fatta var och när den där kniven skär i tyget. Den skar rätt upp i ärmen som jag just hade sytt på TVÅ gånger, så jag fick sprätta, sprätta och åter sprätta....Tre gånger gjorde jag alltså nya ärmar. När jag nästan var färdig tog en av trådrullarna slut, då var jag så sur och trött att jag valde att avsluta med min gamla kära Huskvarna symaskin. Det var ju ändå mitt första projekt, och resultatet blev jag trots allt till slut ganska nöjd med. Jag är säker på att jag kommer älska overlocken så småningom, när jag lärt mig hantera den.


Hoodien syddes i trikå ifrån Jofotex och grå fleece som foder ifrån syaffären i Nora.

Jag sydde ihop tygerna med overlocken och använde min Huskvarna till kantbanden genom att sy med tät sicksack och nästan obefintlig stygnbredd.

Fållade kanterna gjorde jag med "fuskoverlocken" på min Huskvarna.

Inspiration till modellen fick jag hos Gecko!

4 kommentarer:

Sarah sa...

jättefin. funderade på en sak till. Vet du vad det var för pressarfötter som följde med i ditt paket, eller köpte du till de där xtra paketet med pressarfötter? eller följer det med några till maskinen utöver standard foten?

Sofie sa...

Nä, jag var nog lite för snabb med att skriva med alla tillbehör som fanns med innan jag hade hunnit kika på allt. Pressarfötterna var alltså INTE med, jag fattade det som först att det ingick i det där fria paketet med tillbehör som följde med, men det gjorde det alltså inte. Det som var med var 5 saxar, 50 trådrullar, sprättare, måttband, och 10 extra nålar till symaskinen.

[ LiEmEl ] sa...

guuuud va fin tröjan var!!!

jag har så många idéer som jag vill göra men jag får int etiden till att räcka till ritigt med två små knoddar som numera börjar bli stora o vill vara med mer =)

men jag ska allt hitta tiden till o göra en varsin hoodie till dom, inspirerad av dej o tcka för att du la in en beskrivning på den...

Sofie sa...

Tiny star: Tack för komplimangen! Beskrivningen på Hoodie längre ner är dock inte en beskrivning på denna modell, det är den grön/grårandiga som finns längre bak i bloggen. Om du vill kan jag göra en beskrivning på denna modell också?